Przepisy międzynarodowe

 

  1. Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) z dnia 19 maja 1956 r.
  2. Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r.
  3. Rozporządzenie Rady (WE) nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych (Bruksela I)
  4. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Rzym I)

44 Responses to Przepisy międzynarodowe

  1. aleksandra pisze:

    Zaczytywałam się w komentarzach dotyczących konwencji CMR lecz nie odnalazłam interesującej mnie odpowiedzi.
    Problem wygląda tak Francuski nadawca nie wpisał na dokumencie CMR danych przewoźnika. Kilka kilometrów za siedzibą załadowcy kierowca został skontrolowany i ukarany mandatem za braki wpisów na dokumencie CMR. Oczywiście musieliśmy zapłacić karę aby pojazd i kierowca mogli ruszyć do miejsca rozładunku.
    Czy i w jaki sposób możemy domagać się odszkodowania za poniesione koszty od nadawcy?

  2. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ aleksandra

    Odpowiedzialność za wystawienie listu przewozowego spoczywa w myśl polskiego prawa przewozowego na nadawcy. Stąd też to nadawca (podmiot, który zlecił przewóz) odpowiada za szkody, które wynikły z naruszenia przez niego tego obowiązku. Jeśli więc zastosowanie miało tu prawo polskie, mogą Państwo obciążyć zleceniodawcę.

  3. Zbyszek pisze:

    witam czy majac zaspol pojazdow o DMC do 6500 kg i prawo jazdy B+E musze posiadac w aucie tachograf i wykupione wszystkie pozwolenia miedzynarodowe na transport czy jest to inaczej.Auto to bus do 3500 dmc i przyczepa do 3000 dmc prosze o opinie pozdrawiam

  4. Kalina pisze:

    Witam,
    czy prawo zabrania zabierania ze sobą w trasę osobę towarzyszącą? Czy istnieja jakieś przeciwskazania ku temu?

  5. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Kalina

    Nic mi o takim zakazie nie wiadomo.

  6. Kalina pisze:

    więc jeśli chłopak jeździ w trasy na 3 tygodnie busem(chłodnia) to mogę jeździć z nim? Dlaczego szef zabrania tego, jeśli aktualnie nie przewozi materiałów ADR?

  7. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Kalina

    Proszę zapytać szefa. To on decyduje o tym, jak wykorzystywać pojazd. Jeśli tego zabroni, ma do tego prawo.

  8. Ziu ka pisze:

    Włożyłam butelkę wódki dla ziecia z okazjii urodzin w paczkę kurierską do Anglii..jestem osoba starszą moja emerytura to 900zł.niedosyć,że paczkę zatrzymano to jeszcze nałożono mi kare w wysokości 200 funtow…Czy słusznie Dziękuję.

  9. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Ziu ka

    A kto nałożył karę?

  10. Marzena pisze:

    Mój partner został ukarany mandatem w wysokości 6000 koron szwedzkich za przekroczenie o godzinę czasu jazdy ale na terenie Polski. Od dwóch dni jest w Szwecji i podczas kontroli dopatrzyli sie tego przekroczenia czasu jazdy. Czy faktycznie można ukarać kogoś za coś co miało miejsce 2 dni temu i na dodatek na terenie innego państwa ? Jak dla mnie , urzędnika państwowego jest to wyjątkowo niewiarygodna bzdura.

  11. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Marzena

    A dlaczego to miałoby być bzdurą? Czy policja może ukarać kogoś tylko, jeśli złapie na gorącym uczynku, czy też jeśli ma dowody na wcześniejsze zdarzenie, może ukarać później? Tu obowiązuje analogiczna zasada.

  12. Marzena pisze:

    Jest to zrozumiałe jeśli dotyczy to prawa karnego. A to jest nic innego jak działające prawo wstecz za coś co już było i nie ma już najmniejszego znaczenia na bezpieczeństwo jazdy czy też zagrożenie w ruchu drogowym w chwili obecnej. Dalej uważam, że logiki w tym żadnej nie ma ale dziękuję za wyjaśnienie.
    Pozdrawiam Marzena

  13. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Marzena

    Przecież w takim wypadku wszyscy kierowcy masowo by łamali przepisy, bo szansa, że akurat w trakcie łamania zostaną złapani byłaby minimalna. A tak muszą mieć na uwadze, że zostaną sprawdzeni za kilka tygodni wstecz i muszą przestrzegać przepisów. Nie mogę się też zgodzić, że nie ma to żadnego znaczenia dla bezpieczeństwa. Naprawdę chciałaby Pani, żeby po drogach jeździli kierowcy, którzy w poprzednich dniach spali po kilka godzin na dobę, ale akurat teraz nie przekroczyli czasu jazdy? Naprawdę uważa Pani, że taki kierowca nie stanowi zagrożenia na drodze?

  14. Marzena pisze:

    Nikt z ludzi rozumnych nie jest szaleńcem i z pewnością na oba Pana pytania odpowie,że nie życzyłby sobie niewyspanych kierowców za kierownicą. Natomiast dla mnie jako również kierowcy jest jasne ,że jeśli dokonałam przekroczenia drogowego w Polsce to żadna Policja nie będzie mnie karała w innym kraju z tego tytułu. Można odwrócić również sytuacje ,że jeśli zostałam ukarana w Polsce za przekroczenie drogowe to żadne prawo nie nałoży na mnie kary niczym z automatu zakładając z góry ,że popełnię takie czy podobne wykroczenie zagranicą. A tak to niestety wygląda w tym wypadku. Jest rutynowa kontrola drogowa która trwa ponad 2h , przepraszam za potoczny język ale samochód jest „trzepany” , nie ma żadnego przekroczenia czy wykroczenia drogowego , samochód jest w pełni sprawny technicznie , papiery wszystkie niezbędne są , waga jest zgodna , zabezpieczenie i wszelkie standardy bezpieczeństwa towaru są zachowane więc dochodzi do sprawdzenia tachografu na którym jest jak dobrze pamiętam rejestr z ostatnich 3 tygodni i znajduje się jeden dzień gdzie nastąpiło przekroczenie o 1h i 7 min. I chce mi Pan udowodnić ,że nie jest to przysłowiowe „szukanie czarownicy ” ? Bo dla mnie jest to nad wyraz jasne i nie podlegające dyskusji. I każdy inteligentny Policjant mając taki przekrój czasowy , gdzie widać przerwy w pracy i dłuższe weekendowe postoje (tzw urlopy) potrafi jak mogłoby się wydawać zrozumieć ,że nie ma do czynienia z szaleńcem czy wariatem drogowym.

  15. Erorowy pisze:

    Panie Pawle

    Klient wstrzymał na całą płatność za transport

    Informując że nie otrzymali brakujących dokumentów przewozowych wymienionych w cmr ( delivery note oraz delivery confirmation ) podstawa art 11 pkt 3 konwencji CMR

    czy ma do tego prawo ?

  16. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Erorowy

    To zależy co stanowi umowa i na ile brak tych dokumentów ma jakieś wymierne konsekwencje finansowe.

  17. Iza pisze:

    Mam busa do 3,5 tony świadczę usługe transportowa na rzecz innej firmy transportowej problem polega przy wypisywaniu dokumentów CRM w których to w okienku przewoznik nie moge przybic pieczonki jako przewoznik dokument ma byc „czysty w tym miejscu”a co w razie kontroli prosze o pomoc bo nie chce mieć problemów jak zostanę skontrolowana na drodze,kto za to wezmie odpowiedzialnosc ?

  18. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Iza

    List przewozowy powinien być wypełniony, gdyż w innym razie grożą problemy ze stosownymi służbami, a nierzadko też utrata ochrony ubezpieczeniowej. Problemy spadną wówczas na przewoźnika, ale w niektórych wypadkach będzie mógł domagać się odszkodowania od zleceniodawcy.

  19. Iza pisze:

    To prosze mi powiedzieć co mam zrobic ,chcę byc uczciwa samochody muszą jeżdzić a zleceniodawca wymusza aby nie pieczętowac listów przewozowych .Pisze Pan o odszkodowaniu iz można w niektórych wypadkach domagac sie od zleceniodawcy ,czy taki przypadek podlega odszkodowaniu?Zaznaczam iz chodzi tutaj o transport do 3,5 tony gdzie w wiekszosci zleceń transportowych zanaczone jest iz nie wolno „odsprzedawać ich dalej” i tutaj jest problem.CHyba najlepiej będzie korzystac bezposrednio z pierszej reki?

  20. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Iza

    Jeśli zleceniodawca wymusza takie działania, lepiej go unikać. Ileś razy się uda, a za kolejnym będzie szkoda, której nie pokryje zakład ubezpieczeń i będzie problem.

  21. Bartosz Apola pisze:

    Witam serdecznie.
    Mam pytanie: czy według przepisów muszę mieć dokument wjazdowy do innego kraju? Tzn. czy robiąc przewóz np. załadunek we Francji, rozładunek w Belgii, po czym wjeżdżam na pusto z powrotem do Francji – więc siłą rzeczy nie mam żadnego dokumentu i tutaj pojawia się problem, bo podczas kontroli francuskiej policji otrzymałem mandat 750€ za brak „wjazdówki”.
    Czy ten mandat został nałożony słusznie?
    Dziękuję za odpowiedź.

  22. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Bartosz Apola

    Rozumiem, że chodziło o wykonywanie przewozu kabotażowego we Francji? Bo wówczas trzeba wykazać, że wykonało się wcześniej przewóz w kraju UE i wjechało w określonym czasie na pusto do innego kraju.

  23. Bartosz Apola pisze:

    @ Paweł Judek
    No dobrze, ale co jeśli auto czysto teoretycznie przyjechało do Francji na pusto z Polski?
    I jeszcze jedno: czy nowe prawo, które będzie obowiązywać od 1 lipca we Francji dotyczy także transportu lekkiego tzn. do 3 i pół tony?

  24. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Bartosz Apola

    Francuskie przepisy odnoszą się do wszystkich rodzajów transportu.

  25. ktos pisze:

    ktoś mi możne wyjaśnić dlaczego jeden fracht przechodzi przez kilka spedycji ( 3-8 – nawet) a przewoźnik dostaje jedno wielkie G…. czy nie da się tego jakoś określić w prawe transportowym, ja rozumieniem przez 1.
    Pierwsza ze spedycji ma w funtach ang np. 390 a sprzedaje ro za 390€ kolejnej która sprzedaje to za 50-70€ mniej kolejna już sprzedaje za 280€ itd.
    ostatecznie przewoźnik dostaje 0,70 pensów za km o ile tyle mu wyjdzie.

  26. Piotr pisze:

    @ Paweł Judek

    Czy wiadomo Panu o jakichś specjalnych uwarunkowaniach dla Polskiego przewoźnika do kabotażu na terenie Czech? Oprócz limitu3 wykonanych przewozów w ciagu 7 dni nic mi więcej nie wiadomo…

  27. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Piotr

    Nie znam żadnych innych regulacji.

  28. PatrykJohnny pisze:

    Witam, chciałbym dowiedzieć się czy na pojazdach DMC do 3,5t w transporcie międzynarodowym po UE, obowiązuje jakiś rejestr czasu pracy?

  29. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ PatrykJohny

    Nie ma regulacji międzynarodowych w tym zakresie czasu jazdy kierowców. Trzeba natomiast przestrzegać przepisów prawa pracy co do ewidencji czasu pracy.

  30. Piotr pisze:

    Witam
    Chciałbym zapytać o pewna kwestię związaną z CMR oraz zgłoszeniem kierowcy w danym kraju, a mianowicie sytuacja wygląda następująco. Na dok. CMR kierowca ma wpisane przykładowo, że ładował sie w Polsce a rozładunek jest Holandia ale nadawca chce aby towar był rozładowany w Niemczech czego nie podaje na dok. CMR pytanie jest takie czy prawnie jest to dozwolone i w razie kontroli gdy pisze że kraj docelowy to Holandia a pięczątka jest przykładowo Niemcy, czy mogą nałożyć za to karę oraz czy w takim wypadku musze zgłosić kierowce że wjeżdża do Niemiec w celu rozładunku towaru w tym kraju.
    Bardzo dziękuje za odpowiedź.
    Pozdrawiam

  31. Bartek pisze:

    Witam.
    Chciałbym przejechać przez Szwajcarię z D do IT na pusto busem do 3. 5t.
    Czy na granicy muszę się gdzieś zgłaszać, coś wyrabiać?
    Proszę o informację i poradę.
    Z góry dziękuję.

  32. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Bartek

    Nie ma takiego obowiązku.

  33. jarek pisze:

    taka sytuacja: znalazłem na giełdzie transportowej ładunek na odpowiadającej mi trasie w Polsce. Spedytor potwierdził mi na komunikatorze że chodzi o ładunek „x” i ustaliliśmy resztę szczegółów . Poinformował że wystawi zlecenie a następnie się wylogował (przypuszczalnie skończył pracę ) .Czekałem na zlecenie do momentu zakończenia mojej pracy o 16:00 a że zlecenie dotyczyło załadunku na następny dzień dopiero :doszedłem do wniosku że przyśle mi je rano i poszedłem do domu.Wieczorem(o 19:00) postanowiłem zerknąć na służbowego maila i widniało w nim zlecenie z godz 17:00 a w nim towar „x” oraz towar „y” o którym w rozmowie na komunikatorze nie zostałem poinformowany.O tyle nie fortunna sytuacja że dodatkowy towar „y” powoduje stanie w kolejnej kolejce i z 1 dnia robi się 2 dzień czekania na załadunek co nie jest dla mnie korzystne.Próbowałem dzwonić do spedytora ale odrzucał moje telefony i nie osp na sms. Czy mogę zrezygnować ze zlecenia ze względu na dodatkowy ładunek „y” który stawia mnie w mało korzystnej sytuacji? również co zrobic kiedy zlecenie przychodzi na maila poza godz pracy a widnieje zapis o „30min” na odpowiedź?

  34. Łukasz pisze:

    Witam

    Czy jeżeli wysyłam towar za granicę z Polski do Anglii (kontener) mocowany w sposób :kontener stoi na pace auta a u góry na dachu kontenera są położone belki przez które przepuszczam pasy i moje pytanie brzmi czy taki typ transportu jest prawidłowy i czy jest jakaś wymagana ilość takich belek . Obiekt ma 4,5mb
    Pozdrawiam

  35. eryk pisze:

    ja mam pytanie do specjalisty ale troszkę z innej beczki— kierowcy tir jak wiadomo i zjeżdżają do domu w sobotę np rano i np wyjeżdżają w niedziele wieczorem żeby na poniedziałek rano dotrzeć na rozładunek czyli coś tam w weekend pracują. Tzn. że ich czas pracy może być określany jako 7-dniowy ? czy kierowcy można ująć sobotę i niedzielę w urlopie np. podczas awarii auta które przez weekend jest w serwisie? bardzo proszę o pomoc

  36. Basia pisze:

    Dzień dobry, mam problem… firma przewozowa, QuickHL otrzymała przesyłkę do wysłania do mnie z USA 3 tygodnie temu… od tego czasu oprócz opłat za przewóz i cło w USA zażądali również opłat za składowanie w USA (bo musieli czekać na opłatę za cło). Następnie paczka wyładowała na Ukrainie, gdzie zażądali niebotycznej kwoty 3.600$ za cło, po czym ponownie doliczyli (wyższe niż poprzednio) opłaty za składowanie. A teraz kiedy już wszystko jest uregulowane, na stronie śledzenia przesyłki widać, że „idzie” ona do Niemiec. A tymczasem miała trafić do Lublina… co z tym zrobić? Jak wyegzekwować zwrot kosztów na które się wcześniej nie zgodziłam i jak uniknąć kolejnych opłat w Niemczech… to jakiś żart a nie firma przewozowa… proszę, pomóżcie!

  37. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ jarek

    Zapis o 30 minutach jest nieskuteczny. Dodatkowy ładunek jest podstawą do tego, żeby ze zlecenia zrezygnować.

  38. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Łukasz

    Nie ma takich przepisów. To przewoźnik powinien zabezpieczyć towar w taki sposób, żeby był bezpieczny.

  39. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ eryk

    Czas pracy kierowcy wciąż powinien być przeciętnie 5-dniowy, ale to powinno być wyrównane w okresie rozliczeniowym.

  40. Paweł Judek Paweł Judek pisze:

    @ Basia

    Opłaty celne zawsze obciążają nadawcę, ale jeśli paczka trafiła do innych krajów, co wiązało się z dodatkowymi opłatami, przewoźnik ponosi za to odpowiedzialność i powinien pokryć koszty.

  41. Marek pisze:

    Witam, chcę wykonywać przewóz osób Do Holandii busem do 9 os łącznie z kierowcą systemem door to door. Jak udokumentować przejazd, czy musi być kasa fiskalna w każdym busie? Jeśli tak to zwykła czy specjalistyczna z uwzględnieniem przejechanej trasy oraz miejscowości A i B? Urząd skarbowy twierdz ze muszę mieć kasę w kazwym busie i każdej osobie przeliczać osobno trasę co wskazywało by na to że musiał bym mieć przy sobie osobę która będzie na bieżąco liczyć trasę każdej osobie z osobna, bo przecież każda osoba wsiada i wysiada w innej miejscowości czyli stosunek przejechanych km w Polsce i poza krajem będzie dla każdego inny.
    Czy po za granicą kraju muszę opodatkowywać przejazd i rozliczać go np. w niemczech? Czy działa tu zasada wzajemności?

  42. Iza pisze:

    Dlatego, że często na załadunkach/rozładunkach robią problem, jeśli jest jeszcze inna osoba w samochodzie oprócz kierowcy i mogą nie wpuścić auta na teren zakładu. Dlaczego? Dlatego, że nie byłabyś osobą uprawnioną do wjazdu na teren firmy. Często są przepustki dla kierowcy, awizacje, kierowca musi się wylegitymować dowodem osobistym lub po prostu ochrona nie wpuści auta z pasażerem, który nie jest drugim kierowcą. W większych molochach pewnie musiałabyś zostać przed bramą u ochrony. Wiem, bo pracuję od 3 lat w transporcie. Sama też jakieś 7 lat temu wybrałam się z bratem, żeby załadować auto i robili ogromny problem, że ma pasażera. Po długim czekaniu i dyskusjach z ochroną pozwolili wjechać pod warunkiem, że pod żadnym pozorem nie wysiądę z auta, a najlepiej jak się „schowam”, bo będą mieli problem, że wpuścili mnie bez zezwolenia.. Ot takie mają przepisy.

  43. Jarek pisze:

    PatrykJohnny pisze:
    09/02/2017 o 23:24
    Witam, chciałbym dowiedzieć się czy na pojazdach DMC do 3,5t w transporcie międzynarodowym po UE, obowiązuje jakiś rejestr czasu pracy?
    Paweł JudekPaweł Judek pisze:
    11/02/2017 o 08:54
    @ PatrykJohny

    Nie ma regulacji międzynarodowych w tym zakresie czasu jazdy kierowców. Trzeba natomiast przestrzegać przepisów prawa pracy co do ewidencji czasu pracy.
    @PatrykJohny Jestem zatrudniony w Polskiej firmie, w transporcie międzynarodowym, mam rozumieć, że nie muszę np. w Niemczech, prowadzić tzw. kontrolbucha (w którym rejestruje się czas jazdy, pracy i odpoczynku ) , w pojeździe do 3,5 tony ?

  44. Jarek pisze:

    @Paweł Judek ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poinformuj mnie o nowych komentarzach na e-mail. Możesz także SUBSKRYBOWAĆ ten wpis bez komentowania.