Lhůty pro podání žaloby proti dopravci

Omezení na vnitrostátní a mezinárodní přepravu zákona vystupuje z omezení týkajících se jiných občanskoprávních vztahů na jedné straně velmi napjatých termínech, další zvláštní pravidla pro pozastavení lhůty. A co víc, jednotlivé akty upravující právo přepravovat tyto podmínky jsou výrazně odlišné od sebe navzájem. Dobře, takže systematizovat znalosti v této oblasti.

Občanský zákoník

I když se někdy zapomíná na to, smlouva o přepravě ve své základní formě se řídí ustanoveními občanského zákoníku umění. 774-793. Dohoda je popsáno v kodexu je však zcela marginální a týkají téměř výhradně na přepravu koně. To neznamená, že, že ustanovení kodexu se nevztahují. Na základě umění. 90 dopravní právo Občanský zákoník je vhodné použití dopravní práva Nezáleží na tom, (np. ustanovení o důsledcích nedostatku námitky proti přepravě v době jeho přijetí k přepravě nebo odpovědnosti dopravce na cennosti). To neplatí, umění. 793 k.c. týkající se omezení, , která je, že nárok podle smlouvy o přepravě zboží po končí rok ode dne doručení, a v případě, že celkové ztráty nebo pozdní doručení - od, kdy by měly být dodány.

Doprava zákon

Poněkud jiná otázka promlčení je upraveno zákonem o dopravě, který je používán ve všech s výjimkou domácí vzduchu, námořní a jezdecké. Základní promlčecí lhůta stanovená v umění. 77 odstavec. 1 je každý rok. V závislosti na podání žaloby jsou různé, nicméně, datum zahájení promlčecí doby. SA m.in. v případě ztráty zboží – den, které by mohly být považovány za způsobilé za ztracenou zásilku, v případě ztráty, selhání nebo zpoždění dodávky - den vystavení v případě škody způsobené přepravou, které nemohly být vidět z vnější strany protokolu o zjištění újmy. Za mnohem kratší dobu, protože pouze dva měsíce Omezení nároků na zpoždění při přepravě, které nezpůsobil škodu na zásilce.

Krátké období omezení určitým způsobem kompenzuje pravidla stanoveného v umění. 77 odstavec. 4 pr. drát., podle něhož promlčecí pozastaví na dobu ode dne uplatnění nároku odpověď na žádost, a vrátit dokumentů přiložených ke stížnosti, , ne však delší, než je lhůta stanovená pro vyřízení stížnosti nebo 3 měsíců (podle umění. 75 odstavec. 2 pr. drát.). Tam je nauka o zobrazení, , že pokud pošlete stížnost přes maximální doby 3 měsíců by měla být prodloužena o dobu od odeslání stížnosti, a jeho dodání dopravci. V jediném rozsudku v této věci vydaného odvolacím soudem v Katovicích na 11.04.1996 r. (ref. Zákon jsem AČR 158/96) nesdílí, ale tato pozice.

Úmluva CMR

Lhůty pro podání žaloby proti dopravci v Úmluvy CMR se výrazně liší od ustanovení polského dopravního práva, I když primárním roční podobnost vyplývá, že promlčecí lhůta pro obě řízení. Hlavní rozdíl je vidět už v rámci promlčecí lhůty předepsané v Úmluvě. Ustanovení čl.. 32 odstavec. 1 Úmluva stanoví, které jsou předmětem omezení ročních nárok, , které mohou vzniknout z přeprav podle této úmluvy. Doslovného znění tohoto ustanovení naznačuje,, že to není pouze u nároků vyplývajících z úmluvy, ale všech pohledávek, který se může objevit na pozadí přepravy, která je předmětem této úmluvy. V řadě zahraničních soudních rozhodnutí se tedy předpokládat,, , že lhůta stanovená v umění. 32 odstavec. 1 Konvence zahrnuje také nárok na delikt (np. orzeczenie Obchodní soud v Antverpách Z 30.06.2000 r.) nebo z důvodu bezdůvodného obohacení (np. Obvodní soud pro wyrok z dnia Ziviltrchtssachen Graz 05.04.2000 r.). Mezitím, v případě polského dopravního práva je nepochybně, To za předpokladu, že promlčecí lhůta se vztahuje pouze na pohledávky vzniklé ze smlouvy o přepravě provozních práv.

Jinak upravuje zahájení běhu promlčecí lhůty. Při částečné ztrátě zboží, poškození nebo opožděné dodání běh začíná dnem odeslání, v případě úplné ztráty - z třicátým dnem po uplynutí dohodnuté dodací lhůty (a když bylo datum není dohodnuto 60 dnů po převzetí) zatímco ve všech ostatních případech od konce 3 měsíců ode dne smlouvy o přepravě. Tento druhý termín se vztahuje především nároky dopravců pro zaplacení dovozné.

V relativně krátké doby omezení se nevztahuje na situace,, je-li nárok na základě úmyslu nebo hrubé nedbalosti dopravce - v tomto případě promlčecí lhůta tři roky. O prodloužení doby omezení může dojít také na základě stížnosti pověřený. Podle umění. 32 odstavec. 3 Konvence Písemná reklamace musí přerušit promlčecí lhůtu až do dne, Dopravce odmítá reklamaci písemně a vrátí doklady, které k němu připojené. Protože ustanovení neuvádí maximální dobu pozastavení, Předpokládá se,, že pozastavení může být na dobu neurčitou, a tak, a to i mnoho let po událostech je možné podat efektivní žalobu. Tato pozice je potvrzeno rozsudkem Nejvyššího soudu 22.11.2007 r. ref. Zákon III Kčs 150/07.

A tak, zatímco v případě Úmluvy CMR umožňují podstatné prodloužení promlčecí lhůty, zatím její následky jsou mnohem vážnější, než ve vnitrostátním právu. Za prvé, v závislosti na umění. 32 odstavec. 4 omezení, že soud má povinnost vzít v úvahu v kanceláři, nárok promlčen, protože to nemůže být zrušeno v autorizovaném. Kromě toho je vyloučeno tvrzení - na rozdíl od polského zákona – nemohou být předloženy na odpočet nebo jsou vykázány jako tvrzení.

COTIF / CIM

Předpisy týkající se omezení uvedené v příloze B Úmluvy obsahující Uniform Rules COTIF smlouvu o mezinárodní železniční přepravě zboží po železnici (CIM) jsou podobné jako u Úmluvy CMR. V tomto případě není pochyb o tom, že doba omezení podle umění. 48 CIM vztahuje pouze na pohledávky vzniklé z téže přepravní smlouvě. Základní promlčecí lhůta každý rok, a její průběh začíná v různých termínech, v závislosti na typu pohledávky: třicátým dnem po dni doručení v případě úplné ztráty zásilky, od data dodání v případě částečné ztráty, poškození, nebo překročit termín dodání, a ode dne tvrzení ve všech ostatních případech. Termín je však zvýšena na dva roky m.in. v případě škody způsobené jednáním nebo opomenutím dopustil buď s úmyslem způsobit škodu, nebo z nedbalosti s vědomím, že pravděpodobně vznikne škoda.

Přerušení promlčecí lhůty v souladu s pravidly obdobné Úmluvy CMR - v důsledku písemného oprávněné reklamaci - a trvá až do dne, , kdy se dopravce odmítl uznat písemnou stížnost a požadoval dokumenty k němu připojené. Podobné účinky jsou také existence omezení - nemožnost pokračovat v reklamaci či stížnost, mohl provádět odpočty či.

Air Konvence

Obě úmluvy Airlines - Montreal (v umění. 35) a ve Varšavě (v umění 29) - Upravuje promlčení vůči dopravci, stejným způsobem. Tento termín je dva roky a běží ode dne příjezdu do místa určení nebo ode dne, kde letadlo přiletět, nebo zadržení, je doprava a způsob výpočtu doby jsou stanoveny právními předpisy soudu, zahájil řízení. Účinek po uplynutí této lhůty je zánik právo žádat, u soudu, musí být věc posuzována z úřadu.

Závěrečné poznámky

V případech týkajících se obvinění z poškození omezení v dopravě se často objevují. Často se však nebere v úvahu skutečnost,, že promlčecí lhůty, zejména v mezinárodních úmluv může být významně rozšířena tím, že stížnost. Před vznesla námitku promlčení je tak jistý, , že všechny podmínky byly splněny ukončení pozastavení zařízení (zejména, zda požadované dokumenty předloženy k reklamaci, to, co někdy je zapomenuta). Tímto způsobem se můžete vyhnout strategii založenou na zemi, , která je odsouzena k neúspěchu.

Spodobał Ci się ten artykuł?

Subskrybuj bloga, a otrzymasz wiadomość e-mail o każdym nowy wpisie

Souhlasím s tím, aby moje osobní údaje převedeny na MailChimp ( více informací )

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.

Tento záznam byl zaslán v Vnitrostátní přeprava zboží po silnici, Národní železniční přeprava zboží, Domácí osobní doprava, Mezinárodní přeprava zboží po silnici, Mezinárodní přeprava zboží po železnici, Obecně platí, dopravní právo a označené , , , , , , , , . Záložka permalink.

151 Reakce na Lhůty pro podání žaloby proti dopravci

  1. Paul říká:

    nebo možná náhodou víte, že délka promlčecí lhůty žalobách o náhradu škody proti dopravci pro cestující loticznego (Regulace 261/2004) Při anglické právo platí.

  2. Paul Judek Paul Judek říká:

    Bohužel, nevím příslušnou promlčecí lhůtu v britském právu o letecké dopravě – Pokusím se najít něco, co nejdříve. Hlavní problém spočívá v tom,, že nevěděl, zda se promlčecí doba se stanoví v souladu s vnitrostátními právními předpisy. Let, protože podléhá podle Montrealské úmluvy o dva roky promlčecí lhůta. Vzhledem k tomu, že vztah mezi nároky nařízení 261/2004 a Montrealská úmluva ještě není zcela jasné (Evropský soudní dvůr objasňuje pouze určité otázky), V tuto chvíli je obtížné určit,, zda byste měli vzít v úvahu promlčecí lhůty podle vnitrostátních právních předpisů nebo úmluvy. Tyto pochybnosti byly důvodem žádost španělského soudu 21.03.2011 r. w sprawie C-139/11 Joan Cuadrench Více vs Royal Airlines NV (KLM). S ohledem na rychlost zpracování případů ESD, Odpověď na tuto otázku budeme zřejmě jen asi. 2 let.

    Více nedávno, ESD jsou některé důležité otázky týkající se práv cestujících, ale o tom více v některém z dalších vstupů 🙂

  3. Pawel říká:

    Ahoj

    A jaká je situace v případě nároku na dopravce nebo zasílatele? Na jedné straně článek. 77 dopravní předpisy a další články. 804 kc. Zatímco vnitrostátní přeprava zřejmě došlo k újmě (malé vady na zboží). Odesílatel zaplatil odškodnění příjemce, Toto nasměruje požadavek na dopravce, že po stížnosti Plakát náhradu, a řídí nárok na dopravce, , který je teprve nyní (téměř jeden a půl po údajném zranění) dozví o akci. Hotovo z umění. 77 nepochybně již vypršela, ale co termínu umění. 804 kc? Zasílatel, zda tvrzení je opravdu vyloučen?

  4. Paul Judek Paul Judek říká:

    Podle mého názoru, umění. 77 doprava zákon vylučuje použití článku. 804 kc – v souladu s článkem. 90 Pravidla dopravní právo občanského zákoníku se vztahuje na věci nejen v dopravě zákonem, a otázka omezení je upraveno v detailu. Z tohoto pohledu je tvrzení proti dopravce zasílatele, se kterým odesílatel uzavřel přepravní smlouvy, by být vyloučen. Opravdu, toto je jen jedním z problémů spojených s popsanou nároku. Za prvé, proč se odesílatel zaplatí odškodnění příjemce, protože podle článku. 548 ve spojení. z umění. 544 k.c. Příjemce nese riziko poškození při přepravě. Za druhé, proč odesílatel nebude bránit proti tvrzení televizní stanice tvrdí,, , který není na vině ve výběru.
    Nicméně, to může být, že některé z těchto problémů zmizí, jestliže – , který velmi pravděpodobně – Zasílatel, ale to nebylo smluvní dopravce, proto, že smlouva s klientem dohodli na dopravě, a nikoliv na jeho organizaci. Pak dopravce popsal historii subdodavatele, by se použít článek. 78 pr. drát., a tvrzení by být vyloučen. Smluvní dopravci však nesou odpovědnost za škodu bez ohledu na nedostatek viny ve výběru. Jediným problémem by bylo splnit požadavek na neoprávněnou osobou – v případě, že příjemce oprávněn účtovat, a nikoli odesílatele. Tento problém by však odstraněny převodu pohledávek mezi příjemcem a odesílatelem.

  5. Pawel říká:

    Děkujeme vám za vaši rychlou reakci a zájem

    Stav dopravce opravdu není jistý. Jediným dokumentem, aby se expedice, kde v obecné povinnosti smluvních stran nebyly poskytnuty (není uvedeno, zda je doprava nebo zařídit dopravu) omezeny pouze na označení smluvních stran, nakládky a vykládky, a žádost byla podána do Všeobecných podmínek spedice. Nicméně, jak odesílatel v dopisech daných pro přepravce zacházet jako takové.

    Pokud jde o zbytek Páně je opravdu divná otázka, odesílatel, že příjemce zaplatil, divné, že odesílatel není osvobodila z odpovědnosti za 799 kc, ale otázkou je, zda to může nějak pomoci v současné situaci? Mohu si koupit na tvrzení, že odesílatel není osoba nárok na náhradu?

    A moje další otázka je, zda stížnost plakát (Předpokládáme, že odesílatel je zasílatel) Je možné dokončit opomenutím dopravce? (Dopravce zjistí o případ, kdy převod již uskutečnila dvě: odesílatel - příjemce, odstraňovač - vysílání).

  6. Kaja říká:

    Mám dotaz o přerušení běhu promlčecí lhůty. Jakákoli soudní žaloba je zastaví. Myslíte si jako prostředník (smluvní dopravce nebo zasílatele) Myslím, že dopravce, ztrácí, činí nárok na plátce, Tato časovka je nositelem pozastaví statut omezení a naopak, časovka jistiny pozastaví statut omezení na dopravce?

  7. Paul Judek Paul Judek říká:

    Na první pohled to vypadá, že smlouvy o přepravě. Protože já nevím, co obecné podmínky pro předávání pořadí propojení – to OPWS 2010? Pokud však věc prospěšná, opravdu nestojí za to napadat stav. Takže jak už jsem psal – v případě, že pohledávka je skutečně přichází forwarder, nárok je vyloučen.

    Co se týče zbývající obvinění – kdy dopravce není povinen platit náhradu, no teď požadovat to od dopravce. A pokud jde o vyřizování stížností – je nezávislý na odesílatele a dopravce. Pouhá skutečnost, nicméně,, Nákladní placená kompenzace, která není rovnocenná, , že došlo ke škodě v odvětví dopravy – Odesílatel by to dokázat. Ještě jedna otázka – Pokud příjem není zadán, , který byl poškozen, všechny pohledávky vůči dopravci zaniká.

  8. Paul Judek Paul Judek říká:

    Lhůta se přerušuje pouze ve vztahu k předmětu, proti komu byla přijatá opatření. Navíc, v těchto situacích jak jsem pochopil druhá strana podniká akce, protože jen zasílatel v jednom případě není důvod.

  9. Kaja říká:

    Proto pouze ve vztahu k subjektu, proti níž byla pořízena? znění článku. 123 bod se zdá, že jakákoliv akce přímo u soudu, aby zjistil, nebo pokračovat v tvrzení (neříká, že proti dlužníkovi). Takové, že. vyžaduje někoho, kdo by nesplacených pohledávek (np. kompenzace) jako prostředník, souhlasím s druhou stranou, pokud existuje.

  10. Paul Judek Paul Judek říká:

    Vztahuje se na činnosti přímo zaměřených na vytvoření nebo sledují nárok. Samotná skutečnost,, v jiných řízeních, že soud shledá, tvrdí, že existuje jiný subjekt zprostředkovateli, nevyplývá, že existují nároky vůči subdodavatelů makléře. Zřejmě je to jedna z podmínek, ale neznamená automaticky vytvořit své pohledávky vůči subdodavateli. To znamená, že, , že záležitost poškozené osoby není otázkou přímo za cíl stanovit nárok vůči subdodavateli. Navíc, jak jsem pochopil agenta za škody, je žalovaný, Takže to není přijmout opatření s cílem stanovit nárok, , ale druhá strana.

  11. Kaja říká:

    Opozice je soudní žaloba.? Žádost o odečtení poplatků je akt, kterým se stanoví výše pohledávky a její přednosti? Komise si je vědoma skutečnosti,, tvrdí, že člověk nemá na výskyt druhé. Jen zeptat, jak se v takovém případě by měl být projednán. Fakta jsou stejné. Musím myslet na dopravce, který neuznává obvinění, přičemž hlavní, také to, že neuznává? Pokud jsem myslet jen na jedné straně to, než tomu je u konce nároků vůči druhé straně dostat z data.

  12. Paul Judek Paul Judek říká:

    Je obtížné rozpoznat objekty, , jehož podstatou je bránit nároky žalobce, v provozu za cíl stanovit nárok vůči jiné osobě. Pokud jde o otázku promlčení pohledávek proti subdodavatele – vlastně v polském právu není vyřešen a agent je možno v nepříjemné situaci, Při výslechu tvrzení proti sobě, opatrnosti musí současně řešit pohledávku vůči druhé straně. Úmluva CMR v tomto případě je vhodnější, protože má promlčecí lhůtu pro nabytí právní moci rozsudku proti jednomu z dopravců, nebo od data odškodnění. Polské předpisy říkají o 6 měsíců od data opravného prostředku nebo žaloby proti dopravci hlavní, v závislosti na, co nastane dříve.

    Podle mého názoru, dopravci a speditéři nejsou tak odlišné, než vyhánět ohrozit zawezwań – stojí pouze 40 zł, a přerušení promlčecí doba.

  13. Kaja říká:

    CMR Úmluva hovoří o sobě následujících dopravců, takže v tomto případě platí pr. drát. To je vždy lepší dát zleceniodawceę k soudu a jak se o něj přijde (nápravu škod) Pokud subdodavatel (dopravce). Ale co když má klient právo, podle našeho názoru. Soudě podle dopravce musí nejprve utrpět ztrátu, která je obvykle zaplatit jistinu. To je to, co platíme a pak volat na kompromisu?

  14. Paul Judek Paul Judek říká:

    Chcete-li volat na kompromisní dohody nemusí splňovat žádné podmínky, a soud nezkoumal, zda je nárok. Žalovat její subdodavatelé, navíc není třeba předem zaplatit jistinu – tento detail bude v příštím příspěvku, který ještě objeví dnes na blogu.

  15. terehaza říká:

    Syn 30 rok-starý, který má invalidní certifikát od Městského týmu pro. Rozhodování o zdravotním postižení – mírný stupeň, psychiatricky zacházeno jako s dítětem, bez nároku na důchod. Jel autobusem MZK v Toruni 2010 r na letence ulgowym, aniž by to věděli, že má takovou úlevu od týmu postižení již nárok nikomu mimo velkou mírou. Vstupenky Controller checking nenašel překlad, že nevěděl nic o úlevu, která byla provedena na lístku. Toto je zastaralá už psal legitimitu, jako by šlo vůbec bez jízdenky. Syn po incidentu byl už dvakrát v psychiatrické léčebně a nebyla doposud zaplatili tento mandát. Je k němu přišel pro výplatu písmeno vymáhání pohledávek mandátu s velkým zájmem. Syn nemůže dovolit platit, a nemám zaplatit. protože neměla přetrvávat i invalidního důchodu a musím držet 14 rok-stará dcera se zdravotním postižením. My všichni tráví spoustu peněz na léky, léčbu a rehabilitaci. Syn nedávno velmi často ztrácí vědomí a zatím lékaři neznají důvod. Je zapsána do neurologem do března. Praktický lékař podezřelí , to může být nádor na mozku, On také léčeni endokrinolog, kardiolog, hepatologa. My 14 stará dcera mají také mnoho závažných onemocnění, mimo jiné, rakovina prsu. Proto mám otázku, pokud by mi právníka bezplatné poradenství, Můžu udělat, k synovi zrušili Platby a úroky za letenku. Současně informuje, že syn nežije se mnou, a to pouze obec. Jak to nebyl doma, že mám klíče od svého bytu jsem našel seznam společností vymáhání pohledávek, a když se dostanete do svého domu zavolal do společnosti a zeptal se jich, co se děje s touto výzvou, protože jeho syn neměl žádný kontakt. Jak už jsem řekl, je tu něco, co jsem řekl,, že syn k léčbě psychiatrických az toho, co si pamatuji, že měl jednou přijat do místa s poloviční cenou letenky byla zrušena a nevěděl, že již nemá nárok na osvobození od dovozního cla. ( Nebylo to vůbec napsáno v písmech)

    Prosím co nejdříve bezplatné poradenství, protože jsem opravdu nemůže dovolit platit žádné poplatky. Jsme často nevědí,, nebo koupit drogy, nebo platit za mého bytu a jiných poplatků, nebo koupit něco k jídlu. Pokud mám platit za radu, pak prosím, neposílejte mi poradit.

    Odpovězte, prosím, co nejdříve v rámci možností a zdravím celý tým právníků.

    PS.

    Zapomněl jsem napsat, že syn se jmenuje Mariusz Zalewski a ne Marian Zalewski, jak je uvedeno v těchto dopisech. Controller napsal mu kartu bez průkazu, který měl s sebou. I před Vánocemi jsem volal tuto společnost ,, Stop” a zeptal se vůbec, jaký druh hovoru, Od té doby se jeho syn měl žádný kontakt, a já jsem jim řekl,, že syn nemá tento název, Myslím, že něco není v pořádku, ale dali mi datum narození, která je sjednána a nařídil, že regulují, Jsem bohužel neměl spokojit, Nemám peníze, které proto mohou dělat? (Syn od té doby odstraní normální jízdenka) Je možné, že jsem tam byl jsem volal to nějak mohlo poškodit její syn ?

    Mohu poslat tyto přílohy:

    1) Předběžnou výzvu k úhradě

    2) celková částka

    3) odpovědnost za zaplacení

    4) oznámení

  16. Paul Judek Paul Judek říká:

    V případě, že došlo k události v 2010 r., Prosím, nemusíte platit mandát, společnost, která hlášena po spoluúčasti, že pohledávka je promlčena; – promlčecí lhůta pro takové tvrzení je jeden rok. Měli by dát si pohov.

  17. Gordon říká:

    Vážený pane.

    Mám otázku týkající se provádění dopravní služby pro zahraničního dodavatele. Provádí se pro přepravu potravin (zmrazené -20 `C). Při vykládání - příjemce - řekl příliš horké zboží. (-7 do -11 `C) Příjemce (jak plátce z dopravy) zaregistroval teplotu nákladního listu CMR. Zboží bylo přijato a nic nenasvědčovalo, Po roce se řekne nám, jménem příjemce, pojištění. Během příštích několika měsíců, přes, Pokračující spolupráce se zákazníkem a hrál pro přepravu, neinformoval nás o tom, že na jeho účet bude věnována na pojišťovnu pro nás. Společnost (původce a příjemce zboží ve stejnou dobu) Jsme v době osídlení a dopravy faktur za vše, co bylo zaplaceno. Zároveň jsme se kontaktu s touto nákladní vývozce. Také byla zaplacena za zboží a nedostal žádné informace o poškození zboží. Nyní dobrovolně jménem pojišťovny. Měli bychom přijmout dohodu navrženou pojišťovny?
    Ocenil bych radu.

  18. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Gordon

    Fakta jsou příliš komplikované, odpovědět jednoznačně. Hodně záleží na okolnostech a na základě analýzy dokumentů. Prosím, kontaktujte prostřednictvím e-mailu.

  19. michal říká:

    Witam Panai!
    Mám dotaz ohledně podání žaloby o zaplacení náhrady přepravy.
    Vím, že návrh musí být přiloženy veškeré případné přílohy důraz na. Taková příloha je rozhodně dohoda mezi stranami. Kromě toho, že v přepravních smlouvách často podobu, zavolejte mi “elektronický” tzn. dodavatel poslal e-mail, aby podepsali dohodu, které zhotovitel obdržel tisky, známky, naskenovat a poslat e-mail zpětnou vazbu. A zpět k otázce, nebo vytisknout obdržel od zhotovitele a smlouva byla podepsána soudem bude dostatečným důkazem? Nebo možná skutečnost, že dohoda by měla být dokumentována úplně jinak?
    A ještě jedna otázka, Přikládám k žádosti kopii a kopie všech příloh. Jak by to mělo vypadat v praxi. Musím udělat kopii (Kopírka) a pro každý potvrdit kopii původního souboru, Ale pokud musím na tomto místě využít notáře. Soud může potvrdit sebe v podání Momence dokumenów souladu?
    S pozdravem M. Grabowski

  20. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ michal

    E-maily jsou obvykle dost. Vždy se můžete volat svědky. Můžete potvrdit stejný.

  21. JW říká:

    Ahoj,
    Mám dotaz – pokud můžete požadovat náhradu za zrušení vnitrostátního letu v souladu s nařízením 261/2004 (ve výši 250 euro na cestujícího)?
    Jaká je promlčecí lhůta pro takové lety?
    Myslíte si, že umění. 35 Montrealská úmluva o promlčení v otázku, zda to je promlčecí doba, na kterou by mohlo naznačovat, formulace “právo na náhradu škody zaniká”?
    Děkuji předem za Vaši odpověď.

  22. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ JW

    EU Soudní dvůr zdůraznil mnohokrát, že nároky vyplývající z tohoto nařízení, nejsou stejné nároky, těší Montrealská úmluva, Tak ustanovení Montrealské úmluvy v tomto případě jsem nepoužil. I když souhlasím, že promlčecí lhůta v úmluvě se liší od polských institucí omezení, a sice soud by měl vzít v úvahu z moci úřední.

  23. Edyta říká:

    ahoj,

    Prosím, dejte nám vědět, co je čas podat stížnost k nosiči ( pokud jde o poškození ) přepravuje národní a międzynarodwych ?
    Také prosím, dejte nám vědět zpoždění zásilky.
    Na to, že body lze vyvolat podat stížnost k nosiči ?

    Dostal jsem poškozené zboží , mezinárodní doprava , dodání v listopadu.
    Můžeme stále posílat stížnosti k nosiči ?

  24. mic34woj říká:

    Ahoj, prosím dejte mi vědět, zda CMR je v současné době slouží k přepravě v EU, přičemž obě smluvní strany jsou členské státy. Quest se sídlem v České republice, Polsku nosič. Přeprava z polštiny do České republiky a dalších zemí EU. Je zlý záměr zadavatele – Na začátku spolupráce platit faktury, v určitém okamžiku přestal být pověřen další cestování po dobu několika měsíců, bude se nahromadily o. 30 nezaplacené faktury za přepravu – může prodloužit promlčecí doby pro 3 let ????. Kupující zajištěna, zaplatí za více než rok. Promlčecí lhůta uplynula. Mohl by to být, to byl špatný záměr (podvod) v souladu s článkem 32 odstavec. 1 CMR ?? Ww. ustanovení není, že zášť se může vztahovat pouze na nosič ?? Jste proti CMR je možné přerušit promlčecí lhůtu uznáním nároku ?

  25. Michal říká:

    Ahoj!
    Mám otázku týkající se omezení nároku s ohledem na dopravce zasílatele v mezinárodní dopravě. Je takový nárok je promlčen dnem uvedeným v článku. 804 KC nebo podle Úmluvy CMR ?

  26. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Mic34woj

    Zlo záměr se nevztahuje vůbec nároků nosiče pro výplatu odměn. Pokaždé, když příslib platby by měla být považována za potvrzení o nároku, který přerušuje promlčecí lhůtu.

  27. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Michal

    Podle mého názoru, ustanovení článku. 804 k.c. se týká využívání přepravce, a tak, jako, které vzniknou po opravě zranění nebo odkazují na pohledávky. Samotná struktura ustanovení vyvolává vážné pochybnosti, ale przyjąłbym, že pokud jde o dokončení některou z podmínek pro jeho použití, tj. nápravě nebo podat žalobu, přijali termín tohoto ustanovení. V ostatních případech bych použít CMR.

  28. BartekM říká:

    Ahoj,
    nosič pro nás udělal, dopravní služby. Vzhledem k tomu, že prošel čas 10 měsíců. Bylo nutné, aby výměnu nakládání palet. Palety bohužel nezmínil / cast na zatížení. Zda tomu tak je již zastaralé nebo mohu žádat o náhradu nákladů palet (záznam o pořadí návratu palet nebo palet úhrady objeví)? Doba, po kterou by dopravce může vyhnout trestu s odkazem na omezení zatížení?

  29. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ BartekM

    Promlčecí lhůta jeden rok, Takže v tomto případě, je možné uplatnit nároky vyplývající z nedostatečné výměně palet.

  30. nároky na předpis říká:

    Tak jaký je váš názor na volbě doby pohledávek omezení nařízení 261/2004, rozsudek Evropského soudního dvora, C-139/11. Byl bych vděčný za odpověď a stručné zdůvodnění.

  31. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Omezení nároků

    Podle mého názoru, umění by měly být použity. 778 k.c. a výsledný roční promlčecí lhůta, protože zákon neupravuje nákladní dopravy lotnicznych, a vzduch právo k otázce omezení neplatí, nároky popsané v nařízení nespadají do oblasti působnosti Varšavské úmluvy a Montrealu se definuje promlčení v letecké dopravě.

  32. Renata říká:

    Ahoj,
    prosím dejte mi vědět, nebo roční období po splatnosti pohledávky vyplývající ze smlouvy o přepravě v důsledku par.792 KC se vztahuje i na úroky z faktur za přepravní služby ? Mám na mysli, zákazník zaplatí za několik let, abychom se ode dne vystavení faktury, a rádi bychom ho vzít na vědomí Úroky zaplacené faktury. Můžeme účtovat úroky za poslední 3 let, nebo 1 rok ?
    Děkujeme vám za vaši pomoc.

  33. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Renata

    Nárok na zaplacení úroků má jiný charakter, než je tvrzení o zaplacení jistiny. Takže pokud faktura byla zaplacena za přepravu, ale po uplynutí lhůty – nebo dokonce v, ale 30 dnů po obdržení dokladu o vozíku (v souladu se zákonem o platebních lhůtách v obchodních transakcích) – Je možné požadovat zaplacení úroků v 3 let se zájmem promlčuje za každý den zvlášť.

  34. Bukos říká:

    Ahoj, mám zajímavou otázku pro platby v dopravě. V současné době většina dopravních podniků jsou menší nebo větší Firmy, že práce s množstvím subdodavatelů.
    Otázka:
    – Pokud se přesměrování během jeho provozu budou půjčovat od svých subdodavatelů, nosiče a nebude schopen splácet své závazky, zda nosiče nebo subdodavatel pro úhradu nedoplatků za zásilek v dříve budou moci aplikovat přímo na společnosti, u nichž byly provedeny tyto transporty? Mám na mysli objednávky odběratelů lodní společnost / přesměrování.

    Zdá se mi,, To je recept na staré nákladní dopravě / transport, který upravuje přesně.
    Pokud zasílatel není schopna uhradit své závazky, dodavatel pro jejich regulace se může obrátit přímo na zákazníka zasílatele, a to navzdory skutečnosti, že dlužná částka již byla zaplacena jednou zadlužuje, předávání.
    – Jaki art. dopravní právo / reguluje dopravu?

    Děkuji za informace.

  35. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Bukasz

    Zpravidla, to není možné,. Jedinou možností se týká nároků vůči dopravci příjemce, zatímco v mezinárodní dopravě je také podmíněna vstupních poplatků konosamentu. Kromě toho, že je spor o, který dopravce má právo požadovat zaplacení zboží od příjemce – zda první, v případě, že poslední.

  36. palety Euro říká:

    Ahoj,
    Četl jsem výše, že nárok vůči dopravci za vynikající europalet promlčení po uplynutí jednoho roku. A když budete cestovat se odesílateli przedawninia stsosunku Europalety na dopravní společnost. Neoficiálně vědět, že odesílatel může požádat o vrácení peněz není přijat, nebo nebyla registrována palety do 3 let po ukončení přepravy.
    Budu vděčný za Vaši odpověď
    S pozdravem

  37. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Palety Euro

    Pokud se zúčtování palet, protože smlouvy o přepravě, nárok vůči dopravci, spojené s touto akcí není přivedl do jednoho roku.

  38. palety Euro říká:

    Ahoj,

    Děkuji za Vaši odpověď. Dojde-li k přepravě, já vím,. Ale já jsem zájem o odesílateli, kteří posílají své zboží prostřednictvím přepravní společnosti za europalet. Může to přes 3 let požadovat vrácení palet, ( V mém případě, paleta není registrován 2012 let)neobdržela od svých zákazníků, nebo nebyly registrovány v systému?

  39. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Palety Euro

    Ale od koho bude požadovat, aby tyto palety? Od dopravce? Pokud dopravce, Tento termín je 1 rok. Pokud jde o příjemce, Tato doba závisí na typu smlouvy, uzavřené mezi stranami – to může být 2 nebo 3 let.

  40. palety Euro říká:

    Ahoj,

    klient podepsal smlouvu s přepravní společnosti, proto požaduje návrat palety 2012 rok jen ze společnosti.

  41. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Palety Euro

    Vzhledem k tomu, povinnost výměny palet je součástí smlouvy o přepravě, nároky končí po jednom roce.

  42. Magda říká:

    A jak se máte kvalifikované nároky vyplývající ze smlouvy na provádění vnitrostátní a mezinárodní dopravy? Stránky ( 2 dopravní společnosti) souhlasil s ní na míru, ale hlavní běžně zlomil ustanovení Smlouvy, uspořádání dopravy dopravce pod ceny. V této souvislosti vzniká nárok na náhradu škody na plátce, ale promlčecí lhůta se počítá v souladu s občanským zákoníkem obecně ( 2 let od zaměstnání, – 3 zpravidla období od 118), nebo možná zákonná ustanovení, ve kterých se sazba platná pro přepravu z cmru nebo dopravní právo, pokud je státním příslušníkem – rok?
    Zdá se mi,, že 6 měsíc lhůta pro reklamaci mezi dopravci a dopravci a zasílatele pravděpodobně nebude vztahovat zde.
    Prosím, napište, jak si myslíte.

  43. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Magda

    Podle mého názoru, by měl raději usilovat o nápravu s podmínkami omezení podle právních předpisů listu a příslušné úmluvy – Takže budete muset zkontrolovat všechny, zda je přeprava byla vnitrostátní nebo mezinárodní. Ne, já bych použít promlčecí lhůtu 6 měsíců, protože ty se vztahují pouze postih škod týkajících se náhrady.

  44. Bartosz říká:

    Ahoj,

    Jako společnost uspořádala mezinárodní spedice Doprava na začátku června 2014 r. Dnes jsem obdržel od nosného poplatku za parkování automobilů na zatížení. Po více než 2 měsíce, můžeme účtovat za parkování ? Co právní základ v tomto případě uplatňovat ?

    Díky předem za Vaši odpověď

  45. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Bartosz

    Nárok na vozidlo stojí na je zatížení není regulována ani dopravní právo, ani Úmluva CMR, ale podle práva rozhodného pro smlouvu o přepravě – V tomto případě se pravděpodobně s polským právem a občanského zákoníku. Load po 2 měsíce, je tak možné.

  46. Dorothy říká:

    old téma, ale prostě potřebuju. zajrzałam dělat umění. 793 kc a tam je napsáno, že nároky jsou blokovány po 6 měsíců, spíše než po roce. jestli se něco změnilo od doby psaní tohoto příspěvku, nebo něco, co jsem četl ne?

  47. většina říká:

    zda se ustanovení o prodloužení promlčecí lhůty WDL. Úmluva CMR 3 let v případě úmyslného se vztahuje i na úhradu nákladu, nebo jen náhradu za škody způsobené dopravcem. Prosím poraďte.

  48. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Maximum

    Vztahuje se pouze na odpovědnosti dopravce, a nikoli jeho nároky na zaplacení zboží.

  49. většina říká:

    Vítejte zpět. a můžete nám přesný článek o tom mluví? 34 CMR?

  50. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Maximum

    Neexistuje žádná přímá opatření, kteří o tom mluví, ale ne v judikatuře, nebo právní doktrína nezpochybňuje toto téma – vše jasně ukazují,, že prodloužil termín se vztahuje pouze na nároky vůči dopravci.

  51. většina říká:

    Ahoj,

    moc děkuji za odpověď. Mé otázky pramení ze skutečnosti, že se připravuje na této práce. Chtěl bych podpořit nějakou judikaturu, Můžete mi dát příklad? Prosím pomozte

  52. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Maximum

    V Polsku, téměř neexistuje judikatura na toto téma. Prosím, podívejte se na monografii CMR Krzysztof Wesolowski.

  53. Michal říká:

    Můžete navrhnout mi cestu k přerušení nebo pozastavení promlčecí lhůty pro nárok na nákladní dopravy ve vztahu k litevštiny? Litevský zákon se vztahuje. Chtěli bychom, aby se zabránilo v této chvíli podat žalobu. ??? Existují i ​​jiné účinné formy??? Přináší žalobu ke špatnému soudu v tomto případě přerušení převodovka polského??? Díky předem.

  54. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Michael

    A kde je doprava, kde?

  55. Michal říká:

    ze Španělska do Litvy.

  56. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Michael

    Nárok na polské soudu bude účinná pouze v případě, že druhá strana nezpochybňuje pravomoc. Pokud to udělá, a soud odmítne žalobu, to bude neúčinná, takže se nemusíte přerušit běh promlčecí lhůty. Zůstává jen soud v Litvě nebo ve Španělsku, ledaže soud vstoupil další strana dohody,.

  57. většina říká:

    Ahoj,

    Ověřil jsem si v této monografii Wesolowski, Nemohu najít potvrzení této teorie, že promlčecí lhůta nevztahuje na nákladní dopravu. Prosím pomozte, V opačném případě se může interpretovat informace obsažené v knize, nebo říct přesně, kde ji hledat.

  58. Piotrek říká:

    Sir Paul, Prosím, náznak v. Nesl jsem se na přepravu čerstvého ovoce z polštiny do Nizozemska. Na nakládání se ukázalo, že toto ovoce není čerstvá, co bylo hlášeno i lodní a zákazník, ale řekli mu, aby účtovat. Nizozemsko má dostatek ovoce kvasit, že příjemce nechce přijmout, a já se musel vrátit zboží do polského. Hlášeny jsem to pojišťovně vlastního OCP, ale pojistitel neviděl nic z toho byla moje chyba a odmítl zaplatit náhradu škody. Teď jsem dostal oznámení o dluhu z lodní dopravy, protože zákazník musel prodat ovoce za nižší cenu, a teď chce, abych já ho vázána ke ztrátě. Budu jen dodat,, trval na tom, že klient, že tam bylo něco v nepořádku s mým chladírenského skladu špatně. Poslal jsem všechny otisky na termografem a teplota byla udržována stejná jako v pořadí. Kromě toho, týden předtím, než jsem byl návěs na přezkumu a vydal mi potvrzení o doručení, že je všechno v pořádku. Upozornit, jestli můžu jen odkázat spedice tuto poznámku, a to nevyplatí (přesměrování klienta poznámka vydal, a spedice mě), protože nakonec to nebyla moje chyba, jak potvrzuje likvidátor škod od pojišťovny? Nechci nést náklady na něčem, která není důsledkem mých chyb. Jak můžeme nejlépe vyřešit situaci?
    Děkuji předem za Vaši odpověď a pozdravem.

  59. Geto říká:

    Ahoj,
    zda článek 32 Cmr proudění způsobí zánik pohledávek?

  60. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Maximum

    Prosím, zkontrolujte další dostupné literatury, např. připomínky či monografie Thomas Szanciło.

  61. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Geto

    Tak

  62. Geto říká:

    Díky za odpověď

  63. Mandát MPK říká:

    Ahoj, 3 Před lety jsem dostal lístek na nedostatek jízdenky ve výši 240 PLN a ztratili někde. Po celou dobu 3 let, ne jsem nedostal varování. Včera za mnou přišel a řekl mi rychtář, že mám zaplatit více než 600 PLN. Není žádná šance, že jsem se setkal s takovou částku. Mohu si to nějak.? Odvolání.?

  64. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Mandát MPK

    Mandát Pohledávky vyprší po uplynutí jednoho roku, ale v případě, že exekutor přišel, to znamená,, dříve, že případ šel k soudu. Je třeba zjistit,, zda soud správně vydal platební rozkaz. Pokud nemáte, Můžete se pokusit bojovat.

  65. Alexander říká:

    Ahoj,

    jak wygląda kwestia przedawnienia odsetek w przypadku przewozu międzynarodowego -do którego ma zastosowanie Konwencja CMR? I w jaki sposób należy je liczyć?
    Chodzi o sytuację, w której faktura za dokonanie przewozu została zapłacona, jednak nie zostały zapłacone odsetki.

  66. Monika říká:

    Ahoj,

    chciałabym uzyskać informację czy jest określony termin w jakim należałoby złożyć reklamację do przewoźnika z tytułu uszkodzenia, ztráta, zmizení.

  67. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Alexander

    Odsetki przedawniają się w terminie przewidzianym przez prawo właściwe dla danej umowy. W przypadku prawa polskiego będą to 3 let.

  68. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Monika

    W przypadku uszkodzenia i ubytku, jeśli są widoczne, należy zgłosić przy odbiorze. Jeśli są niewidoczne, v 7 dny. W przypadku zaginięcia liczy się tylko termin przedawnienia – nie ma terminu na zgłoszenie roszczeń.

  69. Joanna říká:

    Vítejte,

    Po przeczytaniu powyższego nasuwa mi się zatem pytanie:
    jeśli np przewoźnik X wystawił fakturę Zleceniodawcy Z dnia 01.01.2014 r. z odroczonym terminem płatności na dzień 14.01.2014 r. czyli de facto roczny termin przedawnienia biegnie od 15.01.2014 r.
    Zawarcie umowy przewozu nastąpiło 01.12.2013 r.
    Nicméně,, zgodnie z Konwencją zaczyna się począwszy od upływu trzymiesięcznego terminu od dnia zawarcia umowy przewozu.

    Zatem:
    1) data faktury oraz termin jej zapłaty nie ma znaczenia dla przedawnienia roszczeń na gruncie CMR?;
    2) co kryje pod pojęciem umowy przewozu. Może być to zlecenie przewozu?;
    3) w podanej wyżej sprawie, termin przedawnienia zacznie biec zatem od 01.03.2014 r. i zakończy się 01.03.2014 r.?

  70. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Joanna

    Istotnie, data faktury i termin płatności nie mają znaczenia przy przewozie podlegającemu Konwencji CMR. Zlecenie przewozu to właśnie umowa przewozu. Termin przedawnienia w tym wypadku liczy się rzeczywiście od 01.03.2014 r.

  71. Gabir říká:

    Dobrý den, pane Paul
    mam podobną sytuacje
    przewoźnik wykonała transport jednak nie dopilnował żeby na miejscu ktoś podbił i podpisał CMR. Dokumenty poszły do zleceniodawcy a on odesłał wszystko, twierdząc iż oznacza to że towar nie został odebrany. Poinformowaliśmy o tym przewoźnika , który zobowiązał się do dostarczenia podpisanej CMR do 3 dny. Odesłaliśmy mu CMR oraz fakturę i po roku i 1 miesiącu od rozładunku zamiast przysłać podpisany CMR przysłał fakturę z wezwaniem.
    Ja osobiście sama kilka razy prosiłam go, żeby załatwił tą sprawę z tą CMR jednak bezskutecznie a teraz żąda zapłaty za fakturę oczywiście CMR nie dosłał.
    Zleceniodawca twierdzi, iż bez podpisanej CMR nie może rozliczyć tego w US
    Nie wiem czy powinnam pozwać Zleceniodawcę choć on również odesłał mi dokumenty czekając na poprawę
    proszę o podpowiedź

  72. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Gabir

    Jeśli istnieją inne dowody dostarczenia przesyłki, brak podpisanego listu przewozowego nie stanowi przeszkody do dochodzenia wynagrodzenia za przewóz. Zleceniodawca może jednak domagać się odszkodowania za szkody, które poniósł przez to, że dokumentów mu nie dostarczono.

  73. Gabir říká:

    Děkuji za rychlou odpověď
    nie ma żadnego dokumentu który by wskazywał na to że towar został odebrany

  74. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Gabir

    To nie musi być dokument. Wystarczy jakikolwiek dowód – choćby zeznania świadków. A w tym wypadku znamienna jest dodatkowo okoliczność, że nie zgłoszono reklamacji z tytułu zaginięcia towaru, co stwarza domniemanie, że dotarł on na miejsce.

  75. Marysia říká:

    Ahoj, mam pytanie w jakim terminie przedawnia się roszczenie o wypłatę odszkodowania od ubezpieczyciela za szkodę z OCP. Szkoda powstała w przewozie w kraju i już prawie rok rzeczoznawca ocenia sprawę. Nebo 3 lata czy rok?

  76. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Mary

    Zgodnie z kodeksem cywilnym roszczenie do zakładu ubezpieczeń przedawnia się po 3 latach i biegnie dopiero od poinformowania przez ubezpieczyciela o odmowie wypłaty odszkodowania. Warto pamiętać, że w przypadku ubezpieczeń oferowanych przez Lutza jest inaczej, gdyż są one oparte na prawie austriackim.

  77. tru říká:

    ahoj, Mám dotaz ohledně. žádost o platbu od společnosti statimových s 12.14. množství přibližně 285 zł, prostřednictvím neplacené příplatek společně s zákonné úroky a poplatek przzewóz. dříve, protože v červenci jsem dostal první hovor, kde on byl umístěn na splátky splátkového kalendáře…. – Stejný kwota..jednocześnie ZTM mi oznámit, že jakákoli splátka by měla být provedena na kanc. statima Katowice. a nyní tak: Mám také k zaplacení v předchozím roce ve výši přibližně 654 Varování o možnosti přenosu informací na dlužníky Reg velký a pak v prosinci 2013 Dostal jsem takové oznámení, samozřejmě, že jsem v rejstříku… Nicméně, s dokumentem zápisu do registru obdržel státního dluhu a uvedených protokolů a datum události, a tak: první byl v dubnu 2006 let |(popsal jako jízda bez platné jízdenky) Drugie 05 2006 . kwota ZA JEDNO i Drugie 654,05. Upřímně nevím, nic z zodpovězených hovorů – Dokumenty našel náhodou. nebo omezení počtů jeden rok po události je od května 2006 nebo rok od posledního žádosti o platbu, tj. ode dne, kdy jste měli zaplatit částku včas, TJ. od prosince 2014?

  78. tru říká:

    Ještě jedna věc, uveďte také právní umění, ke kterému mohu odkazovat na a informovat o promlčení případu, děkuji předem

  79. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ pokusit se

    Pokud mezitím požádal soud, případ je zastaralý. Počítá ode dne splatnosti pohledávky nebo 2006 r.

  80. Monika říká:

    Ahoj
    Prosím, dejte nám vědět, kdy vyprší po tomto tématu.
    Platíme poznámku po 10 měsíců služby, palet, které nebyly vzaty naší firmou na místo vykládky, zatímco společnost spedycjna říká, že paleta byl sebrán řidičem .Usługa týká dodání zboží do palet zákazníků a palet v EU zůstaly v místě rozładunku.Czy společnost spedycjna vypršení 10 měsíců může požadovat platby na vědomí pro palety a předložit věc k soudu, vědět, jestli budeme hájit vaše dokumenty, ale dejte nám prosím vědět, kolik času promlčena po sprawa.Dziękuję pro odpověď

  81. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Monika

    Roszczenia dotyczące rozliczenia palet w związku z wykonywaniem umowy przewozu przedawniają się po 1 let.

  82. Simon říká:

    Pytanko : Máte-li některý z více než dlouhý 3 let , ale koupil advokátní kancelář, který získal v srpnu 2013 platební příkaz v předvolání řízení (fv po dopravních službách) To je také promlčeny po jednom roce ? V tomto případě, po 10 letech ?

  83. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Simon

    V případě, že objednávka nebyla zpochybněna a nabylo právní moci, omezení nároků na rozkazu 10 let.

  84. jarek říká:

    Witam Panai

    Při omezení pro nároky v mezinárodní dopravě úmluva CMR , ode dne ukončení služby nebo ode dne uplynutí lhůty .
    Děkujeme vám za vaši pomoc

  85. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Jarek

    Nárok vztahující se k tobě?

  86. Mycha říká:

    Vítejte! Jsem vyhledávání informací, nebo pokud dopravce vyrobeny dopravu z polštiny do Dánska, Nicméně, transport neposlal žádný dokument, jako podmínku platby u zákazníka, že je možné zcela odmítnout zaplatit dopravci? Případ je posledním rokem, v únoru. V současné době je dopravce nám zamčené všechny platby z jiných oborů, vzhledem k nedostatku zaplacení tohoto dluhu. To bylo opakovaně žádal, aby poslal specifikace a CMR, Ale bezvýsledně. Po uplynutí této doby, může vyžadovat platbu a blokovat ostatní platby? Společnost neobdržel platbu od zákazníka vzhledem k nedostatku dokumentace.

  87. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Mycha

    Nerozumím. Carrier nezaplatil jedinou fakturu, a on na oplátku za odmítání regulovat všechny faktury pro vás?

  88. Mycha říká:

    Přesně – to duża firma, ma kilkadziesiąt oddziałów w całej Europie i we wszystkich oddziałach płatność została zablokowana. Tłumaczą to tym, że saldo jest dla wszystkich wspólne. Taka ich solidarność.

  89. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Mycha

    Ale nawet jeśli domagają się płatności tej jednej faktury, to mogą potrącić ze swoimi zobowiązaniami, ale nie mogą wstrzymywać zapłaty pozostałych zobowiązań.

  90. Mycha říká:

    Přesně, prostě. Bohužel však společnost hodlá vytvořit velké problémy v této souvislosti na každou službu. Obecně se tato záležitost z mé strany jeví jako uzavřený. Co teď může být adresována podle Vašeho názoru?

  91. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Mycha

    Není-li vůle na jinou dohodou postranního, Bohužel, není nic jiného, ​​než jít k soudu.

  92. Mycha říká:

    Zranění, Napadlo mě, tím méně "invazivní’ způsob. Nechám konečné rozhodnutí, aby přijali řídící. Děkujeme vám za vaši pomoc a za váš čas! Zdravíme 🙂

  93. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Mycha

    Tam není moc jiná řešení, pokud někdo nesouhlasí s našimi argumenty.

  94. Astra říká:

    ahoj, Mám otázku, kterou jsem byl nabitý s poznámkou za poškozené zboží . Poznámka byla vydána den před datem ročním výkonem přepravy. Společnosti CMR byly provedeny záznamy poškozeny komodita , řidič nesouhlasí s nimi a nepodepsala protokol. Neudělal fotky . forwarding tvrdil, , že se nic neděje , je to jen formalita tato položka CMR.
    Dnes jsme si to, co děláme na vědomí,??

  95. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Astra

    Prosím stížnost zamítnout a poslat poznámku. je zde velká šance, že to povede k omezení nároku. Pokud nemáte, budete muset spolehnout na nedostatek důkazů o škodlivosti. Stejná poznámka není dostatečná.

  96. Trodat říká:

    Prowadzę działalność spedycyjną.Zlecam transporty innym firmom spedycyjnym lub przewozowym.Od czasu do czasu jest jakaś szkoda w transporcie. Jaki przepis reguluje czas zgłoszenia reklamacji o szkodzie w towarze w przewozie krajowym a jaki w międzynarodowym i jak to się ma do zgłoszenia szkody ubezpieczycielowi sprawcy ,najczęściej przewoźnika ,który tą szkodę wykonał.

  97. peter crouch říká:

    Ahoj,
    Mám dotaz, gdyż jestem przewoźnikiem faktycznym i mojemu kierowcy dokonano wpisu w CMR o braku kodów kreskowych, na przewiezionym towarze. Wkrótce po tym otrzymałem od pewnej spedycji reklamacje od wykonanej usługi.
    Czy rzeczywiście odpowiedzialność brak takiego kodu spoczywa na przewoźniku czy na nadawcy?
    W jaki sposób mój kierowca ma sprawdzić takie braki?

    Díky a jde

  98. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Trodat

    Zastrzeżenie co do wad widocznych należy zgłosić przewoźnikowi od razu przy odbiorze, co do niewidocznych w terminie 7 dny. Terminy przedawnienia to zwykle rok od czasu zdarzenia. Termíny, w jakich ubezpieczony powinien zgłosić szkodę do zakładu ubezpieczeń, wynikają z umowy ubezpieczenia.

  99. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ peter crouch

    A czy w liście przewozowym bądź zleceniu wskazano, że towar posiada kody kreskowe?

  100. łukasz říká:

    Dobrý den,
    od kiedy wg Pana nalezy liczyc termin przedawnienia w przypadku całkowitego zniszczenia towaru podczas przewozu? czy do takiej sytuacji bedzie mial zastosowanie
    umění. 32 konwencji pkt. b, czy też c?
    co Pan na ten temat mysli?
    p.s. chodzi o przewoz miedzynarodowy.

  101. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Luke

    Jeśli towar dotarł do miejsca przeznaczenia, to należy go uznać za towar uszkodzony choć jego wartość wynosi 0. Jeśli towar nie dotarł do miejsca przeznaczony, jest wówczas towarem całkowicie zaginionym, więc stosujemy przepisy o zaginięciu.

  102. Tom říká:

    Dobrý den,
    czy w przypadku chęci dochodzenia zadośćuczynienia za śmierć osoby bliskiej, która zginęła w katastrofie lotniczej termin przedawnienia również wynosi 2 let(katastrofa poza UE)?

  103. Paul Judek Paul Judek říká:

    A która konwencja w tym wypadku wchodzi w grę?

  104. Tom říká:

    @ Paul Judek

    Zdá se mi,, że Montrealska (katastrofa w Wenezueli w 2005 let).

    Pozdarawiam

  105. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Tom

    W mojej ocenie w takim wypadku roszczenia już wygasły.

  106. Tom říká:

    @ Paul Judek

    Děkuji za odpověď, ale chodzi mi o postawienie sprawy jasno – w takim przypadku obowiązuje konwencja montrealska, przedawnienie to 2 lata i koniec, tak?
    Jest to dla mnie sytuacja dziwna biorąc pod uwagę fakt dużo dłuższego okresu przedawnienia w sprawach o zadośćuczynienie za śmierć osób bliskich w polskim prawie cywilnym.

  107. Anne říká:

    Ahoj,
    a co w sytuacji, kiedy – przewoźnik zleca podwykonawcy transport i ten ostatni nie dokonuje wymiany palet. W wyniku takiej sytuacji zostaje obciążony przewoźnik nr 1. Minął już rok od przewozu,ale czy w tej sytuacji nie obowiązuje 6-miesięczny termin na regres od przewoźnika nr 2? Klient obciążył przewoźnika nr 1 dużo później, więc termin 6-miesięczny od naprawienia szkody jeszcze nie minął.

    Díky předem,
    Anne

  108. Anne říká:

    Co do komentarza powyżej wymiana palet oczywiście była zawarta w zleceniu, przewoźnik po prostu zaniechał odbioru palet. Potem nie odpisywał na maile, wezwanie do zapłaty itd.
    Jeszcze raz dzięki,
    Anne

  109. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Anne

    A czy pierwszy przewoźnik został z tego tytułu obciążony w ciągu roku od zdarzenia?

  110. Anne říká:

    Tak, był obciążony w ciągu roku.

  111. Anne říká:

    Zdá se mi,, że w takim przypadku roszczenie regresowe powinno być wciąż aktualne…

  112. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Anne

    Wydaje się rzeczywiście, że zastosowanie tu znajdzie art. 793 k.c. i roszczenie nie będzie przedawnione. Terminy z prawa przewozowego nie będą miały tu zastosowania, gdyż nie są to roszczenia oparte na prawie przewozowym.

  113. Anne říká:

    Děkuji moc 🙂

  114. Filozofka říká:

    Vítejte zpátky:),
    tym razem zastanawiam się nad inną sytuacją. Na zlecenie stałego kontrahenta firma przyjęła zlecenie i zleciła je kolejnemu przewoźnikowi. Niestety towar nie został przyjęty ze względu na uszkodzony towar. Firma została obciążona notą. Kontrahent rozliczył te należności za pomocą kompensaty. Minęło pół roku od tego rozliczenia. Czy może wystąpić z regresem do ostatniego przewoźnika? Czy można zastosować jakiś inny termin jeśli chodzi o podwykonawcę, czy roszczenie jest nieodwołalnie przedawnione? Od nie przyjęcia towaru nie minął rok.

  115. Andrzej Sikorski říká:

    6 miesięczny termin na regres …dotyczy (mnou) wyłącznie przewozów sukcesywnych. Jeżeli mamy przypadek gdy jeden przewoźnik zleca przewóz drugiemu przewoźnikowi to ten pierwszy wchodzi w rolę “odesílatel” ze wszystkimi prawami i obowiązkami, obowiązują zwykłe terminy przedawnienia a nie 6 miesięcy od naprawienia szkody czy wytoczenia powództwa.

  116. Filozofka říká:

    @Andrzej Sikorski Dziękuję.
    Czy ktoś ma jeszcze opinię w sprawie?

  117. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Filozofka, Andrzej Sikorski

    Chápu,, że mówimy o przewozie krajowym i zastosowaniu prawa przewozowego, bo termin półroczny w CMR w ogóle nie występuje. Niestety nie mogę zgodzić się z Panem Andrzejem. Umění. 78 odstavec. 1 pr. drát. jest tu jednoznaczny – odwołuje się zarówno do art. 5 (podwykonawcy) jak i art. 6 (przewoźnicy sukcesywny). Osobně si myslím,, że ten przepis jest niekonstytucyjny, ale na razie sądy w tych sprawach nie mają wątpliwości.

  118. Filozofka říká:

    Czyli w przypadku przewozu międzynarodowego w tożsamej sytuacji będze 1 rok na regres?

  119. Filozofka říká:

    Mam też pytanie, jak się zmienia sytuacja opisania w poście z dnia 08.08.2016.r. (Anne – Paleta) podczas gdy przewóz jest międzynarodowy?
    Przepraszam za tak wielką ilość pytań :)…

  120. Filozofka říká:

    Jeśli chodzi o przewóz międzynarodowy- to w takim razie- jeśli chodzi o podwykonawstwo a nie przewóz sukcesywny to nie można domagać się regresu na podstawie Konwencji CMR i należy stosować przepisy prawa przewozowego? Szczerze mówiąc już w tej chwili mimo lektury mam wątpliwości, co uznać za przewóz sukcesywny…

  121. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Filozofka

    Osobně si myslím,, že v tomto případě budeme používat termín roku od data uvedeného v CMR, v závislosti na druhu pohledávky – i když stále subdodávky bude současně přepravu po sobě jdoucí, a pak stačí použít článek. 39. ale vím,, že některé soudy používají zde umění. 78 pr. drát. i když podle mého názoru není v tomto ohledu žádnou oporu.

  122. Martyn říká:

    Vážení rádce, a protože by v případě nároků na předpis smluvních pokut (za porušení smluvních povinností, ne pro zpoždění)? Mohou být také blokovány 1 let- v rámci provozních práv ode dne, kdy byly způsobeny? A v rámci úmluvy CMR- Pokud se strany naopak trvale spolupracují mezi sebou navzájem a neobsahují Při každém uzavření nové smlouvy o přepravě?

    S pozdravem

  123. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Martyn

    Také oni skončí po uplynutí jednoho roku – V případě dopravního práva ode dne, kdy se nejdříve může být způsobeno, a po dobu jednoho roku a CMR 3 měsíců smlouvy o přepravě. Smlouva je uzavřena na konkrétní pracovní místo, a to ani v případě, vždy v písemné formě.

  124. Petr říká:

    Ahoj, Panie Mecenasie mam pytanie dotyczące formy zgłoszenia zastrzeżeń – po wykonaniu przez mnie transportu, otrzymałem zgłoszenie zabrudzenia przewożonego przeze mnie towaru, które zostało przesłane do mnie mailowo, co prawda z zachowaniem terminu 7 dni na szkody niewidoczne przy rozładunku.
    Zgodnie z przepisami powinno być przedstawione formie pisemnej, otrzymałem tylko w formie mailowej (nie był to nawet skan pisma tylko krótka notka).
    Czy taką formę mogę uznać za wiążącą czy można oddalić roszczenie ze względu na nie zachowanie formy?
    Moją wątpliwość budzi również prawo właściwe, w moim przypadku będzie to chyba prawo francuskie (zgodnie z miejscem dostawy) – nie wiem jak w tym wypadku kwestia mailowa jest regulowana.
    Kromě toho – kwestia przedawnienia – usługa transportowa została wykonana w styczniu 2015, po zgłoszeniu brak jakichkolwiek reklamacji/pism w fizycznej formie aż do dnia 12.09.2016 – do tego czasu nie otrzymaliśmy żadnych dokumentów w formie fizycznej (lub skanów)
    Z góry dziękuję za Pańską opinię,

    S pozdravem!

  125. Marcin říká:

    witam Panie Pawle! Bardzo cenną wiedzę przedstawia pan na swoim blogu ale mam jednak pytanie którego nie zadał tu nikt a na pewno wielu czeka na odpowiedź. Pytanie z ciut innej beczki daje tu bo nie wiedzialem gdzie je umiescic (nie znalazłem odpowiedniego wątku na blogu). Chodzi o coraz częstsze stosowanie kar umownych przez pseudospedycje i ludzi prubójacych sie dorobić na podwykonawcach w postaci badzo wysrubowanych obciażeń za np nie wyslanie faksu z dokuentami w ciagu 24h po rozładunku lub za niedostarczenie dokumentów z zagranicy w 7 dni spedycji…. czy takie kary umowne w zleceniu maja racje bytu w transporcie międzynarodowym który opiera się na konwencji CMR ? Jesli tak, to kiedy sie przedawniają? Mialem sytuacje iż wiozłem towar z kraju A do B w Unii. Przyjałem zlecenie do realizacji od przypadkowej nie znanej mi firmy. Chociaż go nie podbijałem ani nie podpisywalem bo byly tam wlasnie tego typu kruczki to towar zawiozłem. za ustaloną cene na komunikatorze trans, a w podbijanie zlecenia sie nie bawiłem bo czasem sie to zle konczy. Czulem ze firma jest nieuczciwa bo miala mase złych opinii. Dokumenty mialem wg ich warunkow których nie podbiłem doslac w 7 dny. kierowca wyslal od razu po rozladunku (list zwykły), szły do Polski 2 týdnů. Problemu nie bylo zadnego, nigdy nie przyszlo od “pseudospedycji” zadne pismo w tej spawie. Zapłacili zamiast po 45 dniach po 100 po upomnieniu (bo wg ich warunków termin wydłuza sie do tylu dni w przypadku opóźnienia w dokumentacji. Do tego dochodza kary ze zlecenia w postaci 100 eur za brak wysłania faksu z cmr 24h po rozładunku i brak oryginalnej cmr w 7 dny, łącznie wyszła to 1/3 frachtu po skumulowaniu obu not – za takie pierdoły, których nawet nie da się udokumentować iz ktos poniósł przez to jakąś stratę (oczywiście że nie!). Nigdy nikt sie o dokumenty ani razu nie upomniał, iż są na “już” potrzebne. List od kierowcy jak tylko doszedł od razu wyslalem go dalej do nich razem z FV co dało kolejne 3 dny. Firma zaplacila mi po 89 Na (całosc, bez zastrzezen) , a jeszcze przed wyslaniem potwierdzenia ustalilem z nimi żeby dosłali mi potwierdzenie na maila iż nic nie beda wymyslac dodatkowo i obciażać a ja już tą zwłoke przełkne. Sprawa się teorytycznie zakonczyła ale po paru dniach od zaplaty dostali od nas nieprzychylną ocenę wspólpracy za “całokształt”. Postanowili sie zemscic (mam nawet dowod w postaci rozmowy iż nota wystawiona ponad 120 dni od wykonania uslugi i po pełnej zapłacie za nią byla wystwiona po zlosci w ramach rewanżu za “negatywa” którego nie mam zamiaru zmieniać. Nota w ramach “rewanżu” oczywiscie zatytuowana “za spoznienie w dokumentach itd”. Czy maja do tego w takim wypadku prawo? Noty odesłałem z informacją, iż ich nie księgujemy bo są bezzasadne….

    Niektóre firmy maja nawet zapis ‘w przypadku braku kontaku z kierowcą przez okres dłuzszy niż 2h – kara 50 eur! <– czy takie cos tez można stosować przy transporcie miedzynarodowym?

  126. Jusio říká:

    Dobrý den, pane Paul,
    Mamy zleceniodawcę, który obrał sobie za cel niezapłacenie nam za faktury transportowe.
    Powołuje się m.in. na argument przedawnienia, 25.06.2015 podstawiliśmy podwykonawcę realizującego transport ładunku luzem w relacji Pl -Cz,
    2015-06-30 wystawiliśmy fakturę. W międzyczasie wystawialiśmy wiele wezwań do zapłaty. On odesłał podpisane i opieczętowane potwierdzenie salda 10 Únor 2016 z data 29-12-2015.
    Teraz powołuje się na przedawnienie. Czy mam rozumieć ze 25.09.2016 faktycznie roszczenie zapłaty za wykonanie usługi transportu przedawniło się?

  127. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Ining

    Ne. Skoro dotarło do Państwa potwierdzenie salda w dniu 10.02.2016 r., to czynność ta przerwała bieg terminu przedawnienia. Od dnia 11.02.2016 r. przedawnienie zaczęło jednak biec na nowo, więc jeśli nie doszło do ponownego przerwania biegu przedawnienia do dnia 11.02.2017 r., roszczenie i tak jest już przedawnione.

  128. MArcin říká:

    Panie Pawle dałby pan radę wypowiedzieć się nt stosowania i egzekowania kar przedstawionych w moim poście z dnia 19/01/2017 o 02:33 ? Naa pewn wielu ten problem sspotkał bo staje się to nagminne…

  129. Mac říká:

    Ahoj
    Sir Paul, proszę o wypowiedzenie się w takiej kwestii

    Przewoźnik wykonywał transporty w styczniu 2016 w ramach transportu przewidziany był również obrót paletami.
    W sumie po wykonaniu kilku tras przewoźnik zostawił na magazynie klienta około 30 palet eur które miał odebrać przy najbliższej okazji a nie zrobił tego do dzisiaj.
    Klient na dzień dzisiejszy ma zamknięte saldo paletowe i nie mamy możliwości odzyskania zaległych palet.
    Przewoźnik po ponad roku przypomniał sobie o zaległych paletach i teraz rząda ich zwrotu.
    Proszę o informację czy któryś z artykułów mówi wprost o obrocie paletowym i o przedawnieniu rozszczeń po roku czasu ?
    S pozdravem

  130. Řehoř říká:

    Dobrý den, pane Paul,

    Mój problem polega na tym, że zostałem wydaje mi się bezpodstawnie obciążony przez spedycję.

    Wykonałem transport owoców w lipcu 2016 roku na miejscu towar został sprawdzony i były problemy z temperaturą towaru ostatecznie towar został przyjęty i rozładowany otrzymałem komplet dokumentów CMR bez żadnego wpisu o szkodzie towaru.

    Na 3 miesiącach od transportu tj Wrzesień 2016 firma pomniejsza fracht spedycji o 1000€. Spedycja przepychała się z firmą pismami o niezasadnym obciążeniu koniec końców spedycja przerzuciła notę na mnie.

    Czy nota została wystawiona podstawie czy spedycja dalej powinna się upierać o bezpodstawnym pomniejszeniu frachtu ?

    Díky předem

  131. Spedycja HDZ říká:

    Wiele zapewne zależy od konstrukcji umowy z Panem, czy macie jakieś cykliczne rozliczenia czy brał Pan to z transa na raz? Sprawa nie wygląda na tak prostą jak Pan to opisuje, bo nie byłoby wątpliwości i nie ma jak na Pana przerzucić noty?

  132. Kasia říká:

    Ahoj
    Bardzo interesujący blog. Mám na tuto otázku, bo trochę czytam ostatnio na ten temat – czekam mnie sprawa z przewoźnikiem w sądzie.
    Po pana radach i postach podpisałam stosowną umowę cesji z odbiorcą przesyłki (moim klientem).
    Teraz czeka mnie pozew, proszę powiedzieć czy taki pozew to pozew o dochodzenie świadczenia pieniężnego – wartości uszkodzonego przedmiotu w przewozie i w związku z tym powinnam dochodzić najpierw roszczeń w postępowaniu nakazowym? (tak wyczytałam, że o roszczenia pieniężne najpierw jest nakaz zapłaty). To mała kwota czy opłata od pozwu to 30 zł (nie przekracza 2000 zł) nebo 5% wartości przedmiotu sporu
    Czy tu dochodzę innego rodzaju roszczenia? Przewoźnik nie uwzględnił moich reklamacji i uważa, że do uszkodzenia nie doszło w transporcie.

  133. Paulina říká:

    Prosím pomozte. Przedawnienie odsetek na gruncie CMR ? Klient uregulował fakturę ale bez odsetek za opóźnienie, kiedy one się przedawnią ? Rok na gruncie CMR – tak jak roszczenie ? nebo 3 lata na gruncie KC znajdzie tu zastosowania (118 KC) ?

    Děkuji

  134. Paul říká:

    Witam Panai, czy orientuje się Pan czy terminy przedawnienia w prawie transportowym krajów Unii Europejskiej są inne niż w polskim prawie przewozowym? Je-li toto, to jakie to są terminy? Niestety często spotykam się z tą problematyką w mojej pracy przy przy przewozach kabotażowych. Będę wdzięczny za informacje. S pozdravem

  135. Andrzej Sikorski říká:

    Řehoř – sam fakt niewłaściwej temperatury nie jest jednoznaczny ze szkodą. Strona uprawniona musi wykazać szkodę.
    Prawo złożenia reklamacji ma nadawca ale po wydaniu towaru (tu nastąpiło wydanie) wyłącznie odbiorca towaru.
    Celkem – spedycja nie ma podstaw do potrącenia ponieważ:
    a) nie wykazano szkody
    b) nie są osobą uprawnioną do dochodzenia roszczenia w tym wypadku.
    Wystąpić o zapłatę a jak nie zapłacą to do sądu.

  136. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Marcin

    U těchto sankcí je o tolik problémů, že v každém případě musí být posouzena individuálně, a soudy mají různé přístupy k nim. Obecně však tyto problémy nejsou upraveny zákonem nebo dopravou, nebo CMR. Platí zde tedy smluvní svobodu. Strony mogą więc uregulować te kwestie dowolnie pod warunkiem, że nie naruszają przepisów prawa i zasad współżycia społecznego oraz istoty danej umowy.

    Vezměte prosím na vědomí, że zdaniem sądów terminy przewidziane w umowie muszą mieć charakter realny. Nie jest więc dopuszczalne obciążenie kogoś karą za naruszenie terminu, którego nie da się dotrzymać. Kara umowna może być nałożona co do zasady tylko gdy zachodzi wina przewoźnika, więc jeśli np. niezwłocznie nadał dokumenty pocztą a te szły przez dłuższy czas, nie można przypisać przewoźnikowi winy i tym samym również nie można nałożyć kary umownej.

    Niezależnie od powyższego kary umowne mogą być zmiarkowane jeśli są rażąco wygórowane. To do sądu należy ocena, co w danej sytuacji jest rażącym wygórowaniem. Czasami sądy miarkują kary za niedosłanie dokumentów terminie do zera, a czasami je podtrzymują. Dużo więc zależy od sądu i zastosowanej w sporze argumentacji.

    Zdarzają się też orzeczenia, że niedopuszczalna jest podwójna kara tzn. wydłużenie terminu płatności i kara umowna. Sądy wówczas akceptują tylko wydłużenie terminu, a karę uznają za niedopuszczalną.

  137. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Mac

    Przepisy prawa przewozowego i Konwencji CMR nie regulują kwestii obrotu paletami, ale ten obowiązek może być składnikiem umowy przewozu. W tej sytuacji roszczenia o rozliczenie palet przedawniają się po upływie roku. Jeśli ten okres już upłynął, roszczenia są przedawnione.

  138. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Grzegorz i Andrzej Sikorski

    V souladu s článkem. 30 odstavec. 1 CMR w braku stosownych zastrzeżeń przy rozładunku lub w ciągu 7 dny, jeśli wady były niewidoczne, existuje předpoklad, że towar był w należytym stanie. Zgadzam się z Panem Andrzejem, że sam fakt niewłaściwe temperatury nie jest równoznaczny z uznaniem, że doszło do powstania szkody.

    Jestem przy tym przekonany, że spedycja sama nie ma udokumentowanej szkody, więc w przypadku sporu sądowego będzie w dość trudnej sytuacji. Z tego względu należałoby się od spedycji domagać zapłaty zaległego frachtu.

  139. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Barry

    Roszczenie o zapłatę odszkodowania zawsze ma charakter pieniężny. Można je wystosować w postępowaniu upominawczym – na nakazowe raczej nie ma szans z uwagi na brak odpowiedniej dokumentacji potwierdzającej zasadność roszczenia. Przy tak małej wartości przedmiotu sporu będzie to jednak postępowanie uproszczone, gdzie też są zryczałtowane opłaty na poziomie niższym niż 5 % nárok.

  140. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Paulina

    Roszczenie o zapłatę odsetek jest roszczeniem niezależnym od roszczenia głównego i w tym wypadku zastosowanie znajdzie 3 letni termin przedawnienia wynikający z KC, o ile oczywiście do tej umowy przewozu znajduje zastosowanie prawo polskie.

  141. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Pawel

    Z reguły są to roczne terminy. Musiałbym jednak wiedzieć, o jaki konkretnie kraj chodzi, żeby się bardziej szczegółowo wypowiedzieć. Proszę też pamiętać, że nie zawsze przewóz kabotażowy jest równoznaczny z zastosowaniem prawa kraju, w którym był wykonywany przewóz. Jeśli zlecenie dostał Pan od polskiego podmiotu, to w braku odmiennych regulacji w umowie, do takiego przewozu zastosowanie ma prawo polskie.

  142. Paul říká:

    @ Pawel

    Z reguły są to roczne terminy. Musiałbym jednak wiedzieć, o jaki konkretnie kraj chodzi, żeby się bardziej szczegółowo wypowiedzieć. Proszę też pamiętać, że nie zawsze przewóz kabotażowy jest równoznaczny z zastosowaniem prawa kraju, w którym był wykonywany przewóz. Jeśli zlecenie dostał Pan od polskiego podmiotu, to w braku odmiennych regulacji w umowie, do takiego przewozu zastosowanie ma prawo polskie.

    Bardzo dziękuję za odpowiedź. W mojej pracy często mam do czynienia z przewozem kabotażowym w Niemczech, Nizozemsko, Francji i Wielkiej Brytanii i niestety ciężko mi znaleźć informacje na ten temat. Będę wdzięczny za bardziej szczegółową odpowiedź. S pozdravem, Pavel

  143. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Paul

    Takže jak už jsem psal, to że przewóz kabotażowy ma miejsce w danym kraju, jeszcze o niczym nie przesądza, gdyż kluczowe jest, czy zleceniodawca jest podmiotem polskim. Jeśli nie jest, rzeczywiście z reguły będzie to prawo miejsca wykonywania przewozu (chyba że umówiono się na inne prawo).

  144. Sabina L říká:

    Ahoj ,
    w jakim czasie firma zlecająca nam transport może nas obciążyć za reklamację . Wpis został umieszczony na dowodzie dostawy, że na betonowym kręgu są odpryski. Dostawa miała miejsce 24-10-2017 r. A dzisiaj dnia 7 Květen 2018 r. otrzymaliśmy obciążenie od klienta na 400 € . Transport wykonywany był na terenie Niemiec. Mamy w załączniku kopie z dnia 21-11-2017 r. , gdzie odbiorca obciąża firmę Schenker za uszkodzenie towaru . Dalej Schenker obciąża z datą 16-01-2018 r. naszego zleceniodawcę . A my ostatecznie otrzymujemy pismo dnia 07-05-2018 r. Chtěl bych dodat, ,że wcześniej nie zostaliśmy poinformowani, że zostało wystawione jakiekolwiek obciążenie. Czy nie upłynął już czas wymagany na złożenie reklamacji w stosunku do nas ? Czy po takim czasie Firma zlecająca nam transport może nas obciążyć?

  145. Anne říká:

    Dobrý den. 03 listopada nastąpi przedawnienie szkody powstałej w wyniku kradzieży. Firma poszkodowana zwróciła się do nas, jako podmiot zobowiązany, do złożenia oświadczenia, w którym zgadzamy się na przedłużenie terminu przedawnienie o trzy miesiące, TJ. dělat 3 Únor 2019 let. Nie znalazłam źródła, które umożliwiałoby takie rozwiązanie. Czy taka czynność byłaby poprawna? S pozdravem, Anne

  146. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Sabina

    Ne, jeśli zastrzeżenie było wniesione od razu przy dostawie, można dochodzić roszczeń aż do czasu przedawnienia czyli w tym wypadku przez rok.

  147. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Anne

    Na gruncie polskiego prawa to niemożliwe, ale w innych krajach np. w Niemczech już tak. Skutki dla przedawnienia będą rozpoznawane wg prawa sądu rozpoznającego sprawę.

  148. Agáta říká:

    Dobrý den,
    Mám dotaz, czy wezwanie o zapłatę przewoźnego skierowane przez przewoźnika do kontrahenta zawiesza termin przedawnienia na gruncie konwencji CMR? W konwencji mowa o reklamacji i mam wątpliwość, czy takie wezwanie może być traktowane jako reklamacja? Czy są może jakieś wyroki sądów w tym zakresie?

  149. gaufrette říká:

    Sir Paul,
    A co situace, kdy dopravce odmítne reklamaci? Je regulována je otázkou načasování a forem, ve kterém by mělo stačit? Nebo v případě, že záležitost je již zastaralý, zda dopravce může takový požadavek stále odmítají?

    S pozdravem

  150. Jusio říká:

    Dobrý den pane Paul,
    Má ředitel právo poté 3 měsíce a 17 dny ode dne vykládky, odeslat debetní poukázku na volné obilí v zemi, bez upozornění na to?
    V přepravní objednávce nebyla zmínka o nákladech, nebo o přijatelné ztrátě. Rozdíl v hmotnosti je 120 kg. V nákladním listu nejsou žádné další poznámky. Až dnes, když jsme se ptali na jejich hmotnostní tolerance, jsme získali informace od do 100 kg.
    Dopravce pro nás provedl objednávku, kterému byla platba za tuto službu již dlouho uhrazena. Na druhé straně klient vysvětluje zpoždění provozu, citovat Covid, teprve teď našli čas.
    V souvislosti s výše uvedeným. toto omezení lze zvážit, Je v zemi rok nahlásit poškození a já musím tento poplatek přijmout?

  151. greg říká:

    Ahoj, Provedl jsem několik přepravních smluv , nevyklidil jsem se 150 palety , přeprava a datum vypořádání palet již uplynuly 18 měsíců, zda tento typ nároku již vypršel, samozřejmě to bylo na paletách 18 před měsíci byla vystavena faktura. S pozdravem Grzegorz

Dovolená jeden Namítat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Povinné položky jsou označeny *

Upozorňovat mě na případné odpovědi pomocí e-mailu. Můžete také Odebírat žádný komentář k této položce.